Thursday, July 21, 2005

"Your shoulders sooooo tension." That was Angie, my yoga instructor.

Mana aku tak tension, semalam ada 2 interview sebenarnya. Aku dapat MC satu hari, sebab dah 3 hari diarrhea. Doktor G cakap mungkin ada bacteria and slight e-coli. Wah biar benar. Dia tekan-tekan perut aku sambil geleng kepala. Aku diam jelah. He’s the doctor. Hari ni aku rasa ok sikit tapi bila abdominal pain tu datang (selang 2 jam), sakitnya macam kena tikam.

Ubat dah nak habis. Aku dah naik segan jumpa Doktor G and his wife sebenarnya. Dah selalu sangat. Tapi aku nak buat macamana, dah memang sakit.

So, sakit-sakit pun, aku pergi jugak interview.

Interview #1 memang kerja idaman, lagipun aku dah tak larat buat kerja sekarang. Dah tak larat jadi trophy syarikat. So mula-mula aku kena buat essay and grammar test. Masa interview, interviewer cakap test result aku very good, almost perfect.

Aku bukan nak cakap apa, kalau dah nama test tu English GRAMMER Test aku rasa anak kakak aku yang darjah satu tu pun boleh dapat perfect score. Grammer! Eja pun tak betul! Pastu certain questions dalam test pun grammar berterabur! Isk apa jenis multinasional company nih. Hari Jumaat ni 2nd interview. Walaupun on the language side I’m perfect for this job, tapi secara teknikal, pengalaman aku hampir sifar. I was told that kalau aku dapat kerja ni, there’ll be in-house training for 6 minggu. Tapi kalau fail training, you’re fired. Wahlau!

Interview #2 a.k.a. interview al muslimah al munawarah (coined by my colleague) didn’t go too well. Competency test yang aku kena ambik cukup rumit ditambah pula dengan personality test. Dengan keadaan aku yang tengah kepala hotak berkecamuk ni, the personality test was the last thing I want to take.

Dahla teruk aku kena drill masa interview. Interviewers ada 3 orang, termasuk seorang ustaz dari Biro Agama "to observe my personality". WTF? Memang cukup observant ustaz tu, sampai tak berkelip mata dia tengok aku haha.

Soalan2 yang ditanya cukup payah untuk dijawab. Mereka juga risau takut aku nanti culture shock, maklumlah, dah biasa pakai seksi (ini context sendiri, bukan interviewers), tiba-tiba kena bertudung litup. "Sanggupkah awak ‘berhijrah’?", tanya si interviewer. Wah baik punya soalan. Macam ni lah, kalau diberi peluang ‘dibantu’ untuk mendekatkan diri dengan Allah, aku takkan tolak, in fact itulah yang aku harap-harapkan sekarang. Kalau nak harapkan diri sendiri, memang susah. Nak harapkan seorang kekasih yang alim lagi susah (aku dah kena, nama aje alim, tapi kelemahan tak ubah macam mat rempit jugak). Jadi kalau ditakdirkan aku dapat kerja ni, who knows, I might find the tranquility and equilibrium that I’ve been looking for. (Ni kalau Fengh dengar aku cakap macam ni sure dia akan kata "macam gamps")

Tapi tempat syarikat ni dekat dengan Bangsar. Isk kalau petang2 lepas kerja pekena Very Halle Berry di Telawi Street Bistro atau lepak di La Bodega sedap jugak!

Berita terbaru: Pagi tadi boss dari tempat interview #2 dah call boss aku (because he’s my referee). Boss aku dah tanya samada aku betul-betul interested ke nak tukar kerja. Tak tahu lah boss. Tengok lah berapa dia orang offer nanti. One thing for sure, I’ll definitely need the extra money to buy tudung and baju-baju Muslimah!

p/s: Oh, by the way, Natasya in the Sky is FINALLY updated. One more thing, ada beberapa lelaki Melayu yang kurang gemar bila aku condemn mereka (secara general) di sini. Tapi bila aku tanya "But what I wrote here is all true, yes?" tiada siapa yang dapat menafikannya. So case closed. Terimalah aku seadanya. Sekurang-kurangnya korang boleh belajar untuk menjadi seorang lelaki dan pecinta yang lebih baik. ;)

No comments: