Wednesday, July 27, 2005

Setiap hari, aku kena baca 8 suratkhabar. Media monitoring is part of the jobscope-lah. So hari ini dalam Utusan adalah surat pembaca ni, dia membidas blog-blog yang gemar bercerita tentang isu picisan i.e. Akademi Fantasia especially (nasib baik dia tak sebut Mencari Cinta hehe).

To quote:

"Kebangkitan blog-blog (laman Internet) yang mengupas rancangan ini juga boleh dikirakan sebagai kayu pengukur kepada betapa terkebelakangnya masyarakat Melayu"

Alahai Encik Azhan.

Macam ni lah Encik Azhan (si penulis surat ini), saya bukan nak defend mereka-mereka yang mempunyai blog-blog macam ni, tapi mungkin Encik Azhan tak cari betul-betul blog2 yang bercerita tentang isu ilmiah dan kenegaraan. Dunia web ni besar wahai Encik Azhan, kita tak boleh nak kekang masyarakat dari hobi masing-masing. So what kalau mereka semua bekerja tetap tapi ada banyak masa untuk ber-blog. Encik Azhan kena faham konsep blog terdahulu sebelum membuat assumption (ini kelemahan besar) yang mereka-mereka ini tidak peka dengan isu2 yang lebih penting. Sesetengah orang ber-blog untuk meng-educate pembaca-pembaca, manakala ada juga yang ber-blog hanya untuk tujuan berlibur, menenangkan fikiran (macam saya!) dan sekaligus mendatangkan keceriaan dan senyuman kepada pembaca2.

Bukan kami tak peka dengan isu AP, isu Kerajaan Langit, Melayu Glokal, Bio-Valley, Tengku Mahaleel *hearts*, helikopter terhempas, NEP, Cherie Blair in town!, cincin berlian Rafidah Aziz, isu London, gambar topless Cameron Diaz, jarum & kondom dll. Kami tak se-alpa seperti yang disangkakan. Kami peka, tapi biarlah isu-isu tersebut dibincangkan dengan cara-cara lain – ketika bos tiada di ofis, di surau, di Coffee Bean sambil cuci mata, di dalam LRT, di reunion sekolah, di charity dinner berbaju batik berkebaya Kirana.

Dengan erti kata lain, ‘biarkan Luncai dengan labu-labunya’. Kalau rimas, jangan baca. Buat blog sendiri. Perjuangkan Melayu berilmiah kamu itu, okay Encik Azhan?

Ok dah, kejap lagi aku review ‘Mencari Cinta’ Episod #3.

No comments: