Tuesday, July 12, 2005

Semalam, TV3 ada menyiarkan tribute untuk Allahyarham Mokhtar Dahari atau ‘Supermokh’ seorang footballer yang begitu dikenali di zaman kegemilangannya, circa 80an kalau tak silap aku.

Hati seorang anak tiba-tiba berdetik. Baba mungkin tidak segah Uncle Mokh, Uncle Dali dan Uncle Chin Aun, tetapi dikalangan footballers, siapa tak kenal Baba, si pengadil yang cukup tegas dan digeruni. Malah, suatu ketika dulu, Baba pernah melayangkan kad merah kepada Uncle Chin Aun. Satu Malaysia marah pada Baba ketika itu. Tapi integriti Baba cukup tinggi, walau berapa ribu peminat bola marah kepadanya pun, Baba tetap gagahkan diri mengadili permainan bolasepak. Bukan setakat di arena tanahair, Baba juga pernah mengadili bola sepak di luar negara.

Sambil kamera menyorot gambar football team Uncle Mokh, tiba-tiba aku ternampak.
Baba.
Dengan pakaian seragam hitamnya.

Aku rasa sedih, berbaur bangga. Aku dah lama tak tengok football. Semenjak Baba meninggal, hati ni rasa macam tak sanggup tengok football. Selama ni aku hanya tengok football dengan Baba, dan kadang-kadang bila Baba bosan melayan kerenah binatang-binatang ternakannya, dia ajak kami adik-beradik main bola. Dia ajar betul-betul cara nak sepak bola, cara nak passing, nak tanduk… Walaupun kami tiga beradik perempuan, dia tak kisah. Bila Aiman lahir, aku tahu dialah yang paling gembira. Sekurang-kurangnya, Aiman akan lebih terror main bola dari kakak-kakaknya yang kaki bangku ni!

I miss him terribly. I wish there are better words to describe how much I’m suffering without his presence and his guidance.

Semoga Allah menempatkannya dikalangan orang-orang yang beriman.

No comments: