Monday, October 03, 2005

Kadang-kadang aku mudah lupa niat yang baik boleh disalahertikan. Tangan yang dicium bukan bermakna aku mencintai kamu. Tangan yang dicium bermakna aku hormat kepada kamu, sebagai seorang yang lebih tua, lebih matang, lebih bersikap father figure. Ia bukan satu indication that there is something going on between us, because there isn’t. It’s as simple as that. Whatever happens to the simple concept of ‘menghormati orang tua’? Jadi sekarang, di usia 28 tahun ini, aku harus berhati-hati, si tua bukan akan menganggap kamu seperti seorang anak (atau calon isteri kepada anak-anak lelakinya) tetapi sebagai potential kekasih, calon isteri nombor yang ke berapa entah. Tuhan aku minta tolong Kamu lindungilah aku. Aku tak sanggup sesat lagi.

Doa untuk suami / bakal suami / kekasih

Dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi Maha penyayang


Ya Allah...
Seandainya telah engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan antara kami
Agar kemesraan itu abadi

Ya Allah
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi
Seiringkanlah kami melayari hidup ini..
Ketepian yang sejahtera dan abadi
Maka jodohkanlah kami

Tetapi ya Allah
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandanganku
Luputkanlah dia dari ingatanku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan


Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti

Berikanlah aku kekuatan
Menolak bayangannya jauh ke dada langit
Hilang bersama senja yang merah
Agarku sentiasa tenang
Walaupun tanpa bersama dengannya

Ya Allah yang tercinta
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambaMu ini

Ya Allah
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaanku
Di dunia dan akhirat
Dengarkanlah rintihan dari hambaMu yang daif ini
Janganlah Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini mahu pun di akhirat
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Agar aku dan dia sama-sama dapat
Membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau redhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah

Ya Allah
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat
Dan peliharalah kami dari azab api neraka

Amin..amin..Ya rabbal ´aalamin

No comments: