Thursday, August 02, 2007



Suatu hari Kak Zazou, sekretari Tn Hj minta aku ke pejabatnya dengan segera.
"Dik, Tn Hj nak guna perkataan komplasen dalam speech yang adik tulis tu"
"Complacent? takde hal lah kak. Translasinya adalah terlalu cepat berpuas hati dengan sesuatu bla bla bla..."
"Taaak, dia nak guna perkataan komplasen. KOM.PLA.SENNN. Boleh pakai ke? Adik boleh check dengan DBP tak"

Dalam hati aku sudah menyumpah-nyumpah DBP. Dasar komunis bahasa. Pemalas. Complacent!

Lebih menyirap apabila URTV menggunakan perkataan ANIVERSARI (ketika saya sedang browsing majalah kamera digital - hey mana ada i baca majalah2 hiburan & TV tu!). Menyirap darah aku. This love-hate relationship with the so called translasi Bahasa Inggeris is not gettting me anywhere. Aku rasa rebellious, mahu memberontak, mahu jadi nihilist. Atau berdiri di depan DBP dengan memakai baby tee Semusim di Neraka (fuuuh siap promo) dan jerit, hey penghuni-penghuni DBP. Turun sini! Let me teach you guys a thing or two about translation!!!

Sekadar angan-angan sahaja. Seperti angan-angan lain yang dititip di dalam buku nota moleskine hitam kesayanganku (intipatinya rahsia hee hee).

Bos aku sudah bising. I'm supposed to enrol in a kelas bahasa melayu (bagi industri kewangan dan perbankan) anjuran BNM & DBP. Cik Nate belum register lagi. tak nak register!!! *memberontak* Lagipun rasanya dah buang ke dalam tong sampah borang registrasi itu. ;)

p/s: Woi malam ini Nitrus will be performing @ The Laundry. Jemput datang. :)

No comments: