Friday, March 17, 2006

Aku tengah bosan ni. Bila bosan mulalah rasa macam hendak menulis. Bila menulis mula terfikir tentang self-censorship. Bila self-censor mula rasa tak puas hati. Bila tak puas hati, penulisan jadi tergendela so back to work for me! Vicious circle.

Baru-baru ni, atas desakan Ustaz Z, aku ada attend satu ceramah. Ustaz Z ajar aku tajweed as a refresher course for free and in return aku buat translation/copywriting untuk dia. Ustaz-ustaz zaman sekarang tak macam dulu, mereka sudah moden, pakai tali leher, berbahasa Inggeris, ber-thumb drive, ber-laptop.

So suatu hari dia bilang sama aku:
Ustaz : Immy i think you should attend ceramah ni.
Immy : Ceramah apa. I dont do ceramahs.
Ustaz : Pergijelah. Bagus ni. It's by Ustazah Siti Bahiyah.
Immy : Bwahahah. Ustazah Cakar Harimau tu? That is definitely something i dont need. Saya belum kahwin lah Ustaz.
(dalam hati: who needs cakar harimau when you have kamasutra and lap dance?)
Ustaz : Bukan. Ceramah ni about macamana nak jadi Muslimah Ideal. I've registered your name.

Dengan langkah berat macam kaki yang di-shackled, i attended my 1st ceramah agama (setelah keluar universiti). Rasa macam out of place sangat. Tapi tipulah kalau aku kata i didnt learn anything from the ustazah. Tapi kalau ada award pelakon terbaik untuk penceramah-penceramah di Malaysia, dia boleh menang best actress. Pandai dia buat penonton2nya menangis (she was talking about anak derhaka). Satu hall menangis dengar cerita dia. Aku tak nangis lah, bergenang air mata je..

Dia ada lah bagi tips dan doa untuk mencari jodoh. Ho-hum. Malas nak elaborate. I suspect ini sebab utama ustaz suruh aku attend ceramah ni. BENCI.

Takde pulak ustazah tu bagi tips/doa macamana nak jauhkan lelaki-lelaki horny.

Addendum: Semalam at the launch of WHF, i bumped into Miss Tyra. OMG dia sudah hijrah! Memang tak sangka sangat. I know, i know, people change. Yes yes shut up already.

No comments: